DURMÅLSTINDEN
27 april 2009

Etter en periode med dårlig og ustabilt vær kom endelig en fin ettermiddag, mandag 27 april. Jeg(Jan Hugo) og Viktor kjørte til Kattfjorddalen på Kvaløya.  Turen gikk opp på Durmålsfjellet og Durmålstinen. Vi parkere litt sørvest for Kattfjordvatnet. Kjøreturen fra Tromsøya tar en liten halvtime. Vi staret skituren klokka 18:30. Det var sol, nesten vindstille og +5 grader.  Vi var oppe på Durmålsfjellet på 921 moh klokka 21. Etter 45 minutters pause vi å kjøre ned egga mot nord (se kartet). Turen ned til bilen tok ca 45 minutter. Den beste plassen for skikjøring ned er i dalen der vi kom opp. Den ruta vi kjørte ned var ganske hard pga vindpåvirkning.

Kamera benyttet på turen er et CANON 450D. Bildene er redusert til 700 pixel bredde.

Over - 3d kart over Kvaløya og turen til Durmålstinden merket inn.

Over - Kvaløya og Tromsøya med Durmålstinen merket inn.

Over - Durmålsfjellet og Durmålstinen. Dalen mellom vår opp og ned rute er den beste plassen for nedkjøring, siden snøen legger seg i gropa, uten å låste vekk. Vår nedkjøring var mye hardere.

Over - ved parkeringa i Kattfjorddalen. Djæveltanna til venste og Storsteinnestindan til høyre.

Over - ved parkeringa i Kattfjorddalen. Durmålsfjellet og Durmålstinden bak til høyre.

Over - ned mot Nordfjorden, innerst i Kattfjorden.

Over - dalen mot sør, mot Straumsbukta. Straumsaksla mot venstre. Vi skal opp til høyre.

Over - på ca 500 moh. Durmålsfjellet og Durmålstinden bak

Over - Durmålsfjellet til høyre. Topp 893 i samme fjellrekke til venstre.

Over - mot de kjennte fjella nord for Kattfjorddalen. Fra venstre Middagstinden, Skitntinden, Djæveltanna og Storsteinnestindan.

Over - Durmålsfjellet til høyre. Topp 893 i samme fjellrekke i midten. Buktedalstinden bak til venstre.

Over - klokka er 20 og vi er i skygge.

Over - Skitenskardfjellet til venstre. Bak  i midten, se under ...

Over - fra høyre: Svartnestinden, Smalaktindan, Andresdaltinden ...

Over - nesten på toppen ...

Over - mot Kattjorddalen. Kattfjordvatnet. Bak Storsteinnestindan.

Over - det siste stykket på 15 minutter var litt bratt og hardt underlag. Vi tok skiene på sekken. Mot nordøst. Storsteinnestindan til venstre. Straumsakla i midten. Bak til høyre er Steinskatdtinden, Stålhovet og Lille Blåmannen.

Over - oppe på flata som er Durmålsfjellet, etter 2,5 times skitur.

Over - mot sørvest. Vasstinden i midten. Hillesøya bak i midten. Senja bak til høyre. Kattfjorden i forgrunnen.

Over - Middagstinden til høyre. Fjell sør for Ersfjorden på venstre side.

Over - mot øst. Stålhovet og Lille Blåmannen til venstre. Skitenskardfjellet i midten. Håkøyboten mellom dem. Straumsbukta nede til høyre.

Over - mot sørøst.  Bentsjordtinden bak. Middagstinden, Vikran, bak til venstre. Mjeldeskardtinden bak til høyre.

Over mot sørvest. Senja bak. Kattfjorden til høyre.

Over - Middagstinden bak til høyre. Durmålstinden ca i midten.

Over - mot nordvest. Nordbotn innerst i Kattfjorden til venstre. I midten Kråkskardet som går over til Ersfjorden.

Over - Viktor kjører nedover egga mot nord. Litt ugjevnt og hardt føre her. Straumsaksla bak. Stålhovet og Lille Blåmannen bak til høyre.

Over - vi kjørte ned egga på høyre side. Durmålstinden bak (den sorte). Durmålsfjellet er bak til venstre.

Over - Durmålstinden med egga vi kjørte ned.

Over - det begynner å bli dårlig lys for kort lukker ...

Over - klokka 22:30 var vi tilbake ved bilen. Toppen of fjellet vi besøkte er bak til venstre, og vi gikk over "humpen" på høyre side. Dette ble en utmerket kveldstur, passe lang.