TROMSDALSTINDEN
4 SEPTEMBER 2009

Fredag 4 september var været utmerket og jeg gikk opp på Tromsdalstinden. Siste tur på Tromsdalstinden var våren 2006 på ski. Siste sommertur var 6-7 tilbake ...
Beskrivelse av turen: Man kjører(sykler eller går) Turistvegen opp til snuplassen hvor asfalt slutter (snuplass om vinteren). Derfra er det knappe 1 kilometer skogsvei inn til skytebanen i Tromsdalen. Her kan man parkere privatbil. Det er en bom over veien vidre oppover dalen. Man kan gå eller sykle oppover. Etter ca 4 kilometer starter en sti mot øst som krysser Tromsdalselva. Mange setter sykkelen fra seg her. Dette punktet er godt merket med skilt på høyre side av skogsveien. Starten fra skyebanen i Tromsdalen var ca klokka 10. Turen til toppen tok 2 timer og 20 minutter, inkludert ei pause på 20 minutter midt i turen. I det fine været satt jeg (og mange andre) 1 time på toppen. Klokka 13:30 startet nedturen. Jeg gikk en alternativ vei, ned ryggen mot sør og mot Salen (dette er den vanlige vinterruta opp og ned). Ved Salen svingte jeg ned i dalen, krysset Tromsdalselva, og gikk ned stien/kjerreveien på sørsiden av Tromsdalen. Jeg var ved bilen klokka 15.

Kamera benyttet på turen er et CANON 450D. Linse Tamron 10-24 og Tamron 18-270 OS.
Bildene er redusert til 700 pixel bredde.

Over - oversiktskart. Tromsdalstinden er et av de få fjell som ALLE i Tromsø vet hvor er og kjenner navnet på :-)

Over - ruta mi opp og ned.

Over - fra parkeringsplassen ved skytebanen. Fra bommen går skogsveienen opp Tromsdalen.

Over - 4 kilometer innover dalen ser man et skilt som marker stien mot Tromsdalstinden

Over - stien går ned til Tromsdalselva ved skiltet.

Over - Tromsdalselva ligger hundre meter nedover. Her er broen som krysser elva.

Over - god sti oppover.

Over - Tromsdalstinden på venstre side. Ruta opp (sommerruta) går over "hompen" i midten.

Over - utsikten nordvest mot byen.

Over - ca en time er gått på turen oppover.

Over - stien opp "hompen" i midten her, er kanskje det bratteste partiet på turen. Men det er god sti oppover og lett å følge den.

Over -  etter 1,5 time tar jeg 10 minutters pause på "hompen".

Over -

Over - mot Tromsdalstinden. Stien følger kanten (og stupet) på venstre side.

Over - mot nord. Skarvassbu ligger ved vatnan bak og midt i bildet.

Over - mot Tromsø. En person med rød skjorte er på tur opp, nede til venstre.

Over - mot øst. Fortsatt litt snø og is på nordsiden av Tromsdalstinden.

Over - mot nordøst.

Over - mot sørvest. Ramfjorden bak til venstre. Malangen bak i midten. Kvaløya bak til høyre.

Over - den bratte kanten på nordsia av Tromsdalstinden.

Over - etter ca 2 timers gåtur (2 timer og 20 minutter med pauser) er jeg ved varden på toppen av Tromsdalstinden (1238 moh).

Over - fin utsikt mot byen i nordvest.

Over - med zoom ser sentrum og Tromsdalen slik ut.

Over - mot Kvaløya. Store Blåmannen på venstre side og Orvasstinden på høyre siden.

Over - Hollendaran på venstre side og Store Blåmannen på høyre side.

Over - mot øst. Fugldalsfjellet (1686 moh).

Over - mot øst. Jiehkkevarri på venstre side (1834 moh). Hamperokken (1404 moh) på høyre side.

Over - på venstre side, nærbilde av Hamperokken.

Over - jeg koser meg i sola. Nesten vindtille på toppen og 10-12 grader.

Over - mot nordøst og Ullsfjorden. Den store stranda ved Breivikeidet på venstre side.

Over - mot nord og Tromsø Turlag sine hytter på Skarvassbu.

Over - mot sørøst, Ramfjorden og Fagernes.

Over - mor sør. Ramfjorden.

Over - ved denne plassen skjedde ei tragisk ulykke 16 mai i vår. En person falt utfor snøskavelen her og døde. Tromsdalstinden er ikke farligere en andre fjell, men mange besøker toppen, og derav flere ulykker her. Hver vinter ligger store snøskavler utover kanten mot øst. Disse kan være farlige å gå ut på! Blomsten under er festet på ei markeringsstang som viser grensen for sikkert område (steingrunn under). De finns flere slike stenger på østryggen av Tromsdaltinden.

Over - ei markeringsstang som med pila viser "sikkert område mot vest" (venstre) for vinterbesøkende. Varden på Tromsdalstinden bak.

Over - mot sørvest og ned mot Ramfjorden. Mårfjellet er lett å gjennkjenne bak til høyre.

Over - mot vest. Malangen bak til venstre. Kvaløya bak til høyre. Mellom dem Senja. Selv på dette bildet kan jeg gjennkjenne den karakteristiske Breidtinden på Senja (Senja's høyeste fjell). Forran Rødryggen og enda nærmere Salen.

Over - mot nordvest. Veien ned sørryggen er brukbar steinur. Det er lurt å følge ryggen ned til Salen eller der jeg gikk ned (1 km før Salen, se kartet). Da unngår man at steinrøys nedover blir "ubehagelig bratt".

Over - mot nord. Tromsdaltinden bak til høyre. Her er det ingen sti men grei steinrøys å gå ned (en sti gjennom ei steinrøys kan være vanskelig å se). Noen hundre meter mot nord er den brattere og mere "løs".

Over - på ca 600 moh går steinrøysa over til lyng, mose og gress.

Over - her er det fint å gå eller småspringe nedover.

Over - mot sør. Her ser man stien som kommer fra Salen og som forsetter mot tindfoten i nord.

Over - stien som går mot tindfoten i nord (der sommerruta går opp).

Over -

Over - nede ved bunnen av Tromsdalen. Tromsdalstinden bak til venstre. Salen er humpen på høyre bildehalvdel. Jeg kom ned til venstre for Salen, men det er mulig at stien til høyre for Salen (på sørsiden) er enda lettere å følge ned.

Over - mot sørvest og nede på flata inne i Tromsdalen.

Over - Tromsdalselva. Stien fra Djupdalen (og Røde Kors sin hytte) kommer ned på venstre side.

Over - mot øst. Tromsdalstinden til venstre. Salen i midten. Rødryggen mot høyre.

Over - mot nord. Ved kraftledningen (sees på venstre side) går sommerruta opp.

Over - det begynner å komme fram fine høstfarger inne i Tromsdalen.

Over - på vei nedover Tromsdalen (like ved tryssingen over Tromsdalselva på opptur).

Over - de siste 4 kilometer ned eller opp fra skytebanen til kryssingen av Tromsdalselva er etter min mening  "litt kjedelig".