SÆTERELVTINDEN (872 moh)
Reinøya, Karlsøy kommune
17 mars 2011

Klokka 9 denne morgenen kjørte jeg (Jan Hugo) og Sigmund til Hansnes på Ringvassøya. Klokka 10:35 tok vi ferge over til Stakkvika på Reinøya (turen tar ca 20 minutter). Klokka 11:30 var vi ved "Brattrein", ca 7 kilometer sør for fergekaia. Her var det sørlig bris, sol og ca 5 plussgrader. Rett sør for "Brattrein" fulgte vi en skogsvei sør og opp fjellet. Vi fortsatte sør for Rismålsnakken og tok ei pause etter 1 time. Så gikk vi rett over "Lema" (684 moh). Her var det kuling fra sør og det tok godt i ryggsekkene! Vi la sekkene igjen og "sprang opp" den siste halvtimen, til toppen av Sæterelvtinden. Vi var på toppen klokka 14. Her var vinden roligere og det ble tid til litt fotografering. En knapp kilometer lengre nord ligger høyeste fjell på Reinøya, Reinskartinden på 883 moh. Vi stoppet turen her. På nedturen gikk vi nord for Lemma, litt i ly for vinden over kulen. Vi kjørte ned Rismålsnakken og fulgte samme rute ned som opp. Vi var tilbake ved bilen ca klokka 15:30. Hjemme på Tromsøya klokka 18.

Kamera benyttet på turen er et CANON 7D, linse Tamron 18-270 mm. Bildene er redusert til bredde 800 piksel.

Over - kart 1. Seterelvtinden ligger på Reinøya, ca 25 kilometer nordøst fra Tromsøya-

Over - kart 2. Detaljer av ruten vi fulgte.

Over - vi parkerte rett sør for Brattrein.

Over - den første halvtimen fulgte vi en skogsvei sør og opp.

Over - oppover var det lett terreng og skog å gå gjennom.

Over - Lemma (684 moh) i bakgrunnen.

Over - ved denne bekken var det litt le og vi hadde ei spisepause.

Over - på tur mot Lemma.

Over - på toppen av Lemma. Sæterelvtinden til høyre og Reinskartinden til venstre. Reinskartinden ser ut til å være steinete, avblåst, og lite egnet for skitur.

Over - her la vi sekkene før vi "sprang" opp på Sæterelvtinden, en halvtime unna.

Over - på toppen av Sæterelvtinden, 872 moh. Bak ligger Reinskartinden, 883 moh.

Over - Reinskartinden bak til venstre.

Over - vi lurte på historien bak dette? Hvis du vet det, mail gjerne " info.ryggsekk.net "