KEBNEKAISE (2103 moh)
   10 april 2010

10 April 2010 fikk jeg (Jan Hugo) og Viktor gjennomført en tur opp på Kebnekaise som er Sveriges høyeste fjell, ca 2103 moh (ca fordi toppen er isbre, oh høyden kan variere). Denne helgen passet fint for oss og værmeldingen var ganske god, delvis skyet, moderat vind og fin temperatur. Turen startet med at vi kjørte fra Tromsø kl 8, fredag 9 april. Turen gikk via Bjervik til Kiruna. Der tok vi av til Nikkaloukta, 30 minutters kjøring mot nordvest. Hele kjøreturen fra Tromsø tok ca 5,5 timer. Vi hadde på forhånd bestillt snøskutertransport ut til Kebnekaise fjellstasjon kl 16. Avstanden fra Nikkaloukta til Kebnekaise fjellstasjon er 19 kilometer. Vi var fremme klokka 17. Fjellstasjonen ligger på 670 moh. Den eldste delen av fjellstasjonen er over 100 år gammel, siden dette fjellet har tiltrukket fjellvandrere i laaaaaang tid. Neste morgen var det sol og blå himmel. Skituren startet kl 8. Ruta som vi valgte opp kalles "Vestre leden" og er ei rute med moderate stigninger, en "vandrerute". En raskere rute opp til Kebnekaise er "Østre leden". Den går over kanten på en bre og opp et brattere område (lett klatring). Vi fikk høre at denne ruta har permanent wire i sommerruta og tilsvarende tau i vinterruta. Vi nådde Sydtoppen ca kl 15. Det pågikk samtidig en konkuranse, "Keb Clasic", samtidig som vi krysset egga fra sør til nord. Flere lag krysset Kebnekaise over 2 dager. Vi møtte et jentelaget som krysset fra Nordtoppen til Sydtoppen. Lagene benyttet da "Østre leden" på nedturen ved å følge tauet ned (med sikringsslynger på tauet). Det var nesten vindstille og behagelig temperatur på toppen! Det lå skyer som uheldigvis klemte seg fast rundt toppen, men i perioder fikk vi fantastisk utsikt mot sør og vest. Klokka 16 startet nedturen og vi var tilbake på fjellstasjonen kl 19. I løpet av turen på 11 timer hadde vi ca 3 timer pauser for avslapping og mat. Etter turn hadde vi 3 retters middag. God mat forresten! Dette ble en spennende tur gjennom imponerende fjell! På søndag morgen gikk det skuter transport til Nikkaloukta. Vi var hjemme i Tromsø klokka 18. De ble mange fine opplevelser på knappe 3 dager. Hvis man har tid kan man gjerne utvide en slik tur med en/flere dager. Det finns mange spennede fjell og breer rundt Kebnekaise fjellstatsjon.

Linker vedrørende Kebnekiase:

Kamera benyttet på turen er et CANON 450D, linse 10-24 mm. Bildene er redusert til bredde 800 piksel.

Over - kart over Nord-Norge og Nord-Sverige, med ruta vår Tromsø - Kebnekiase. Jeg ser at høyden er merket til 2117 moh. Dette er en gammel høyde. Toppen er isbre og synker gradvis. De siste målinger 2103 moh. Fram I tiden vil Kebnekaises Sydtopp bli lavere en Nordtoppen, som er på fast fjell.

Over - vi gikk "Vestleden" opp på Kebnekaise, også kaldt "vandreleden" (vandreruten). "Østleden" er kortere men barttere. Den krever enkel brekryssing og lett klatring (grad 2) i et parti før toppen (før de to rutene møtes mot nødstuene under toppen). Klatretuta har permanet wire i det bratte området.
Snøskutertransporten fra Nikkaloukta til Kebnekaise fjellstasjon er på 19 kilometer.

Over - vi startet turen vår mot Kebnekaise lørdag 10 April klokka 8.

Over - i midten fjellet Duolbagorni (1743 moh). Fjellet har et karateristisk "krater" ved toppen. Bak til høyre fjellet Vierravarri (1711 moh). Etter en halv time vest dalen svinger "Vestleden" mot nord (høyre) og opp Kittedalen.

Over - etter kun 1 time hadde vi en rask kaffekopp her, litt opp i Kittedalen. Vierravarri i midten.

Over - dalen opp mot fjellen Vierravarri (høyre).

Over - selvporterett med 10 mm vidvinel. Kebnekaises sydtopp er bak hodet mitt.

Over - fjellet Vierravarri til høyre. Kebnekaises sydtopp er lengre bak og til høyre.

Over - fjellet Duolbagorni (1743 moh). Dette er "kraterfjellet" som er lett å se fra området ved fjellstasjonen.

Over - mot den spennede dalen Sinnivaggi i vest.

Over - ei ny pause i en snøborg mellom Duolbagorni og aksla opp til sydtoppen (bak).

Over - vi nærmer oss Kebnekaise. Her er den nye toppstugan. Den er i dårlig stand og full av snø.

Over - noen hundre meter mor øst fra "nye toppstugan" ligger "gamle toppstugan" på høyde 1870 moh. Toppstugan er bygget for nødovernatting  etc. Den er i bra stand. Her tok vi en lang pause hvor vi spiste, smeltet vann og fyllte opp vannbager.

Over - etter ca 30 minutter skitur fra "gamle toppstugan" ser vi toppen av Kebnekaise (2103 moh). Toppen er en del av en isbre og høyden har variert i løpet av tiden den har blitt målt. Fram i tiden kan Sørtoppen smelte ned og bli lavere en nordtoppen, som er fjell.

Over - klokka 15 var vi på Sveriges høyeste fjell, Kebnekaise! Ganske mye skyer men nesten vindstille og behagelig temperatur. Turen opp hadde tatt ca 8 timer, inklusiv 1,5-2 timer med pauser underveis.

Over - pga konkuransen "Keb Clasic" som pågikk, var en del av toppeggen sikret med tau/snøanker.

Over - like etter vi var på toppen gikk vi nordover den spisse egga mot Nordtoppen. Der møtte vi et jentelag (3 jenter) , TEAM ADDNATURE , som deltok i konkuransen  "Keb Clasic". De kom opp på Kebnekaises Nordtopp, motsatt side en oss. Så krysset de egga fra Nordtoppen til Sydtoppen. Senere gikk de ned Østleden og forsatte til Kebnekaise fjellstasjon.

Over - på Kebnekaises Sydtopp sammen med TEAM ADDNATURE fra "Keb Clasic".

Over - i perioder lettet skydekket og vi kunne nyte den fantastiske utsikten mot sør og vest.

Over - jentelaget gjør seg klar for nedturen som følger den brattere Østleden. Vi fikk høre at Østleden hadde permanent tau ned i det bratte partiet om vinteren. De som gikk ned (ski på ryggsekken) sikret seg med slynger i tauet. Om sommeren benyttes en fast wire for samme formål.

Over - mot sør.

Over - mot sør. Den gamle toppstugan under oss. Man kan såvidt se noen fra "Keb Clasic" gjøre seg klar til nedtur i Østleden (sees i midten, til venstre fra toppstugan).

Over - i dalen mellom Sydtoppen og Vierravarri, på vei hjem.

Over - rundet Vierravarri.

Over - nedover Kittedalen.

Over - østover dalen mot Kebnekaise fjellstue.

Over - klokka 19 var til tilbake ved Kebnekaise fjellstasjon. Etter en rask dusj spiste vi god middag i restauranten.

Over - fra stua i Kebnekaise fjellstasjon.

Over - den eldste delen av Kebnekaise fjellstasjon er over 100 år. I dag et slags museum som viser historie rundt aktiviteter ved fjellstasjonen.

Klokka 10 neste dag (søndag 11 april) tok vi snøskuter-transport til Nikkaloukta. Klokka 11:30 startet vi å kjøre og var hjemme i Tromsø klokka 18. Det ble mange spennede opplevelser på ei helg! Skulle jeg anbefale, så må det være å utvide turen med 1-2 dager. Da kan man kan besøke flere fjell i området rundt fjellstasjonen.