MED SKISEIL TIL FUGLTINDEN
23 APRIL 2004

Et skiseil er ypperlig for å komme raskt opp på (ikke for bratte) fjelltopper. Det er lett å seile, lett å kontrollere fart på og lett å stoppe. Disse egenskaper gjør at skiseiling er både moro og svært sikker. En middels god skiløper trenger få treningstimer før han kan kan seile ut på tur. På flate område og med bra skiføre kommer farten lett opp i 50-60 km/t.

Den 22 april 2004 var værmeldingen for neste dag sørøstlig frisk bris, sol og noen plussgrader. Det lå til rette for en perfekt dag for skiseiling. Når man planlegger en seiltur på en fjelltopp velger man gjerne en rute slik at man får vinden i ryggen eller inn fra siden. Planen var at jeg og min kamerat Sigmund skulle prøve å skiseile opp på Fugltinden (1033 moh). Fugltinden ligger 10 km nord for Storsteinnes i Balsfjorden.

Under - et kart som viser hvor Fugltinden ligger.

Om morgenen den 23 April var været som "bestilt". Det fikk jeg bekreftet ved å sjekke websiden www.smallsoft.com/klima/Klimadat.htm (siden viser Statens Vegvesen's "onlin" værobservasjoner fra mange steder i Troms og Finnmark). Med høye forventninger kjørte vi fra Tromsø kl 7:30. Klokken 9 parkerte vi på østsiden av Josefvatnet (100 moh), som ligger 5 kilomter sør for Fugltinden.

Under - Fugltinden sett fra hovedveien,5 km øst for Storsteinnes.

Vi gikk med skiene på ryggen oppover en skogsvei. Været var glimrende og en passe svai i tretoppene sa at dette kunne bli en kjempebra dag. Etter litt over en time var vi over skoggrensen og ca 400 moh. Innover lå nydelige bakker og ventet i solskinnet. Etter noen få minutter var vi seilklare. Klokken var 10:30. Vinden dro bra ved start (ca 6 m/s) og ble enda friskere oppover bakkene.

Under - plassen vi startet seilturen fra. Sigmund klargjør seilet. Fugltinden "venter" bak.

Sigmund kjøpte sitt første skiseil 3 måneder før denne turen. Selv med så kort seileerfaring gikk turen opp på Fugltinden enkelt og greit. Man kan skiseile med både fjellski, telemarkski eller slalåmski. På denne turen benyttet vi Telemarkski med Scarpa T4 sko (en sko som er god både til seiling , kjøring eller å gå litt med). Telemarkski med en litt stiv lær støvel fungerer også fint. I tilfeller hvor jeg må gå lengre (over 15 km) har jeg også skiseilt med fjellski med BC bindinger ("fjellskitypen"). Det meste fungere ...

Under - Sigmund i god fart oppover mot tinden.

Som nevnt i starten så er skiseil enkel og sikker å seile. Seilene vi brukte lages av "Fischer Sails" og er av typen "Multiseil". Arealet er i utgangspunktet 11 kvadratmeter. Det kan "krympes" ned til 6-7 kvadratmeter for bruk i mye vind. Et Multiseil får dermed et stort vindspekter, fra 3 - 4 m/s og helt opp til 20 m/s. Du kan lese mer om Multiseilet på websiden:  http://www.parmann.no/multi.htm .

Under - ei fotopause på veien oppover.

Jeg har frisk vinden i ryggen, sørøstlig 8-10 m/s. Det er lurt å utnytte god vind til å vinne maskimal høyde så tidlig som mulig.

Under - Jeg (Jan Hugo) på vei oppover.

Under - og med frisk vind det går raskt oppover bakkene ...

Nydelig utsikt i alle retninger. Noen hundre meter under toppen "forsvant" vinden (vi kom i le bak toppen).

Under - og så stopp noen hundre meter under Fugltinden.

Nærmest er Haugafjellet (835 moh) og lengre nord Kvanntinden (1063 moh). Begge to er fine fjell for å skiseile opp og rundt. Sør for Kvanntinden/fjellet ligger store, flate områder som er ypperlig å seile rundt på.
Skiseileturen opp på Fugltinden tok 15 minutter effektiv seiling . På den tiden kjørte vi ca 3,5 - 4 kilometer horisontalavstand og stigningen fra 400 til 1033 moh. De var "underlig" å komme på toppen uten å være verken svett eller varm!

Under - utsikt fra Fugltinden mot nord.

Under - utsikt mot nord.

Under - utsikt mot nordøst. Jiehkkevarre (1834 moh) er den store hvite flata på høyre side.

Fugltinden er bratt mot øst. Den sørøstlige vinden vi seilte opp på blir presset rett opp mot fjellveggen. Derfor var det utrolig nok nesten vindstille på toppen, og frisk vind 500 meter lengre ned.

Under - utsikt fra Fugltinden mot øst.
I midten Piggtinden (1505 moh). Til høyre Lagofjellet og bak, Storvasstinden (1377).

Under - å seile innover på Lagofjellet, opp på Perstinden og på slettene mellom de to fjellene, ligger på min "ønskeliste". Snøskredfare vil kunne begrense hvor langt inn Lagofjellet mot Storvasstinden man tør å seile.

Josefvatnet i bakgrunnen. Man ser så vidt spor der vi seilte opp. Etter 1 time på toppen startet vi nedkjøringen kl 12:30. Temperaturen var nå høyere og snøen fin og myk. Det var gode forhold for å kjøre telemarksvinger nedover. Ved tindfoten stoppet vi seilte opp for å få litt mere bratt nedkjøring. Med skiseil og passe vind har man faktisk med seg sitt "private skitrekk". Med litt trening så pakker man ned eller opp seilet fra sekken (og starter) på mindre enn 5 minutter.

Under - utsikt fra Fugltinden mot sør.

Etter litt kjøring på sørsiden Fugltinden fortsatte vi på ski helt ned til bilen. Klokken var 14.

Resume av skiseileturen vår:
Kjøretur fra Tromsø til Josefvatn:           1t 30 min
2 km gåtur til seilstart (400 moh):            1 time
3,5 km skiseiletur opp til Fugltinden:        15 min (+ fotopause)
Vind: sørøst bris, 6-10 m/s

Under - Fugltinden sett Balsfjorden.