BLÅVATNET (189 moh)
Sørlenangsbotn, Lyngen
   7 august 2011

Søndag 7 August gikk jeg (Jan Hugo), Isak og Jaana opp til Blåvatnet ved Sørlenangsbotn.  Blank lokale folk kalles dette Blåisvatnet og Botnelva. Vi parkerte rett nord for Strupskarelva. Her finns det flere store områder med god parkeringsplass. Selve gåturen startet cirka klokka 11. Vi gikk forbi 2-3 hytter rett nord for parkeringsplassen på nordsiden (venstre side) av elva Strupskarelva (i kart). Så fulgte vi en sti som svingte nord og passerte noen små vann og våte områder.  Så svingte den øst og fikk retning rett inn mot Blåvatnet. Stien gikk hele tiden rett på nordsiden av Strupskarelva. Avstanden fra bilen og til Blåvatnet var ca 4 kilometer. Blåvatnet får tilsig av vann fra Lenangsbreen som ligger rett bak/over. Etter ca 1 time og 20 minutter var vi oppe ved Blåvatnet. Vi kunne først se Blåvatnet da vi gikk over den siste steinryggen, noen meter fra vatnet ... wow for en Blåfarge! Etter å ha sett litt rundt om kring, spist og slappet av gikk vi ned etter 2 timer. Nedturen tok en knapp time.

Min vurdering av vanskelighetsgrad: Lett, passer for barn
Kjøretur fra Tromsø til parkering: 2 timer insklusiv ferge Breivikeidet - Svensby.
Gåtid til toppen: 1 - 1,5 time
Gåtid ned: under 1 time

Link - min andre tur til Blåvatnet >

Kamera benyttet på turen er et CANON 7D. Linse er Tamron 10-24 mm og Tamron 18-270 mm. Bildene er redusert til bredde 800 piksel.

Over - kart 1.

Over - kart 2.

Over - kart 3.

Over - på nordsiden av Strupskarelva i Sørlenangsbotn finns flere store parkeeringsområder. Avstanden fra bilen og til Blåvatnet på 189 moh er ca 4 kilometer.

Over -  vi fant raskt en bra sti som svingte nord, forbi noen våte områder ved Strupskarelva. Etter å ha passert vannet gikk stien rett øst i retning Blåvatnet.

Over -  det er lett å gå innover mot Blåvatnet. Underlaget er små stein og lyng.

Over - den finns mange gamle furutrær på vei innover.

Over - over Blåvatnet ligger Lenangsbreen. På venstre side Lenangstindane og på høyre side Jægervasstindane.

Over - før man kommer inn til Blåvatnet (de siste 0,5 kiloemeter) blir steinene større og man må klye litt på vei innover.

Over - utsikt mot vest. Jaana er glad for å snart være framme.

Over - Isak skal klyve over de siste steinene før Blåvatnet.

Over -  og så er vi endelig framme! Wow for en fantastisk blåfarge!

Over -  hele bunnen er dekket av det typiske fine steinstøvet som finns i brevatn.

Over -  en pause ved mitt lille Hilleberg Akto telt.

Over - fantastiske farger!

Over - bak ser man Stupskardet som krysser Lyngenhalvøya og kommer over mot Strupen, litt nord fra Koppangen.

Over - etter 2 timer ved Blåvatnet er vi på vei ned.

Over -  litt klyving under Blåvatnet.

Over - det går fort nedover det fine underlaget.

Over -  etter en time er vi like ved bilen. Vi er glade for en kjempefin tur i spennede omgivelder, som vi vil huske lenge. Det var et stor opplevelse å se dette UTROLIG BLÅ Blåvatnet. En intens blåfarge som nesten ikke kan beskrives! Sjekk gjerne selv :-)